۱۳۸۸ فروردین ۲۵, سه‌شنبه

روش هاي پرداخت وجه در معاملات

يکي از موارد و موضوعات مهمي که در قراردادهاي تجاري منعقد بين خريدار و فروشنده بايد به وضوح مشخص گردد روش و نحوه پرداخت وجه توسط خريدار به فروشنده است. در تجارت بين الملل پرداخت وجه کالا به اشکال زير قابل اقدام است:
1- تجارت حساب باز 2- پيش پرداخت
3- وصولي 4- اعتبار اسنادي 1- تجارت حساب باز (Open account trade)
اين روش در عرف بازرگاني خارجي کشورمان با عنوان روش اماني از آن ياد مي‌گردد. اين روش پرداخت که در تجارت خارجي در مقايسه با ساير روش‌ها صددرصد به نفع خريدار است روشي است که در آن فروشنده کالا به خريدار اعتماد و اطمينان کامل دارد و از لحاظ وصول وجه کالاي ارسالي نگراني ندارد. لذا فروشنده کالا را براي خريدار ارسال مي‌دارد تا خريدار در ترخيص کالا از گمرک با مشکلي مواجه نشود. خريدار پس از ترخيص کالا و فروش آن، ارز را به ترتيبي که فروشنده تعيين نموده واريز خواهد کرد. بدين ترتيب خريدار فرصت کافي براي فروش کالا و سپس ارسال وجه آن را به فروشنده خواهد داشت.
اين روش معمولاً بين شرکت مادر و دفاتر نمايندگي آن در کشورهاي مختلف که کنترل ارزي در نظام ارزي آن حاکم نيست کاربرد دارد.
2- پيش پرداخت (Full Advance Payment)
پيش پرداخت در تجارت خارجي دقيقاً نقطة مقابل روش اماني يا حساب باز است. اين روش صددرصد به نفع فروشنده است و چنانچه در قراردادهاي تجاري از آن استفاده گردد ريسک خريدار بسيار بالا و ريسک فروشنده از نقطه نظر وصول وجه صفر مي‌باشد.
اين روش که خريدار وجه کالا را در حال به منظور تحويل کالا در آينده پرداخت مي کند در عرف تجارت کشورمان به روش بدون انتقال ارز نيز مشهور مي باشد. بديهي است اطلاق بدون انتقال ارز در اين خصوص يک غلط مصطلح است.
براي اينکه در اين روش ريسک خريدار پوشش داده شود پيشنهاد مي گردد پرداخت وجه به فروشنده منوط و موکول به دريافت ضمانت‌نامه بانکي معتبر بدون قيد و شرط شود.
3- وصول اسنادي (Collection)
اين روش تحت عنوان روش براتي نيز ياد مي شود. در اين روش فروشنده به خريدار اطمينان داشته و با ارسال کالا براي خريدار اسناد حمل و برات را نيز مستقيماً و يا از طريق بانک براي او ارسال مي‌دارد.
روش وصولي در مقايسه با پيش‌پرداخت و اعتبار اسنادي بيشتر به نفع خريدار است تا فروشنده ، هر چند اگر با روش حساب باز مقايسه شود فروشنده در وضعيت بهتري قرار دارد.
برات ممکن است نقد يا مدت‌دار (نسيه) باشد. در برات ديداري يا نقد بانک کاگزار براساس دستورات فروشنده در فرم وصول، زماني اسناد را در اختيار خريدار قرار مي‌دهد که خريدار وجه آن را پرداخت نموده باشد.
در برات مدت ‌دار بانک کارگزار وقتي اسناد را در اختيار خريدار قرار مي‌دهد که خريدار نسبت به قبولي ‌نويسي برات مدت‌دار اقدام نموده باشد.
4- اعتبار اسنادي (Documentary credit)
اعتبار اسنادي تکنيک رد و بدل نمودن پول کالاها يا خدمات براساس اسناد توسط بانک است. دو بازرگان در دو کشور دور از يکديگر که آشنايي با وضع و حال يکديگر ندارند با واسطة دو بانک يکي بانک طرف واردکننده، ديگري بانک کشور صادرکننده وارد معامله مي‌شوند و بانک‌هاي مذکور حسن جريان معامله يعني پرداخت بهاي کالاهاي خريداري شده و نيز ترتيب حمل صحيح آنها را از کشور مبدأ به کشور مقصد تضمين مي‌کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر